Retur  Links

Her er en række slægts- og lokalhistoriske links med relevante oplysninger for slægtsforskere med interesse i Aalborg og omegn. Nedenfor står samme links, men med en forklaring om indholdet.

sorteret på noget "sigende" - rul og klik

• Aalborg Stadsarkiv rummer et utal af muligheder - ikke blot for slægts- og lokalhistorikere med interesse for Aalborg Kommune - idet deres materialesamling også rummer bl.a. kirkebøger og folketællinger fra et større område udenfor.

• Garnisonsmuseet

Aalborgarkiver samlet oversigt over lokalhistoriske foreninger i Aalborg Kommune

• Historisk Samfund for Vendsyssel

• Tønnies fotografiske samling kan måske give dig et praj om et gammelt billede med Tønnies-navnet nederst og negativnummeret bagpå. Søg efter forklaringen på et bestemt negativnummer eller søg efter, om et bestemt efternavn har ladet sig fotografere.

• Nørresundby har med en flot starthjemmeside her en samlet oversigt over en lang række centrale institutioner - prøv at besøge det Lokalhistoriske Arkiv i Hvorupgaard og se på forhånd dets materialesamling, inden du selv lægger vejen der forbi.

• Det nordjyske Landsbiblioteks mange hyldemeter rummer måske lige netop den bog, som du mangler - kik her, om den er udlånt eller reserver den til senere afhentning.

• Aalborg Stadsarkivs og Det nordjyske Landsbiblioteks opfindelse Aalborgleksikon kan give svar på mange lokale/lokalhistoriske spørgsmål.

• Søger du lokalhistorisk materiale fra hele Vendsyssel (Det nordjyske Landsbibliotek, Vendsyssel Kunstmuseum, Historisk Arkiv og Historiske Museum (Hjørring), Lokalhistorisk Arkiv for Frederikshavn, Bangsbo Museum og Arkiv, Aalborg Historiske Museum, Nordjyllands Kunstmuseum samt Aalborg Stadsarkiv) kan du søge i www.noks.dk Søg i søgefeltet – og når ”fundene” dukker op – gå da ind i ordene til venstre ”Arkivfond”, ”Billed”, ”Bog” etc. og læs yderligere om materialet. Finder du noget anvendeligt, kan du rette henvendelse til den institution, der har materialet i behold!

Generelle links med relevante oplysninger for slægtsforskere

• Anetavlen er et forum der bestyres af Slægtshistorisk Forening for Storkøbenhavn og er baseret på indlæg fra læser til læser og man håber på at erfarne læsere vil øse af deres viden til glæde for alle - især nye slægtsforskere som gerne vil i gang med at finde deres familie. Hvem ved - måske finder du lige akkurat den brik, der mangler for at komme videre!

• Mormonernes store samling af slægtshistorisk materiale er nu stillet til rådighed for verdens slægtsforskere på internettet. Prøv at gå ind under "fanekortet: search" skriv fortidens efternavne i rubrikkerne, vælg "land" og lad maskinen søge (seach) Det kan nemt være, at der er gevinst i form af gode spor til videre forskning.

• Dansk Data Arkiv Landet over arbejder mange slægtsforskere i deres fritid med at oversætte de gamle gotisk skrevne folketællinger og kirkebøger til det mere ensartede computerprogram WinKip Efterfølgende sendes materialet til Dansk Data Arkiv, hvor man nu kan søge i en lang række således renskrevne folketællinger. Prøv at finde gode spor deri for snarest at kontrollere dem i de originale kilder.

• Danpa I Danmarks Nationale Privatarkivdatabase kan du nu hjemmefra kikke langt de fleste af landets arkiver over skuldrene. Har de i deres gemmer et lille hæfte, en skudsmålsbog, nogle papirer (mange eller få) som en fjern forfader i en eller anden sammenhæng har efterladt sig, så kunne det være, at det dukkede frem af glemslen, når der søges i basen her.

• Danmarks Statistik Hvor mange hedder dit eget navn for- eller efternavn? Hvor mange hedder et bestemt navn, som du arbejder med? Prøv at søge hos Danmarks Statistik

• DIS-Danmark En lang række slægtsforskere landet over har arbejdet med mange forskellige kilder/bøger/opslagsværker, som du måske også kunne have fordel af at kikke i. Siden har et meget aktivt forum

• Frederiksberg Bibliotek har siden 1930’rne opbygget en af Danmarks største samlinger af trykte stamtavler og værker om slægtsforskning - den såkaldte Genealogiske Samling. Kernen i genealogisk samling er 5.000 stamtavler over enkelte familier og slægter, men udover den egentlige slægtslitteratur, indeholder samlingen også andre værker, der kan være nyttige for slægtsforskere, f.eks. vejvisere, biografiske leksika, kirkebøger på mikrofilm og meget andet.

• Gotisk håndskrift, kursus I Norge er der etableret et både fornøjeligt og nyttigt hjælpemiddel til tilegnelse af den gotiske håndskrifts mysterier suppleret med oplysninger om de forskellige kildetyper. Det er teknisk meget imponerende og så er det faktisk så sjovt, at det nemt kan blive en tidsrøver for dyr telefontid - og så er det ikke så norsk at det gør noget. Der bliver bedt om kodeord og tilmelding, men det er ikke nødvendigt at for kunne arbejde med teksterne. Vælg bare menupunktet "Kildene".

• GEDCOMP Formålet er at sætte slægtsforskere med interesse i de samme personer i kontakt med hinanden, og der igennem at hjælpe slægtsforskere til at finde flere oplysninger om deres forfædre og andre slægtninge. GEDCOMP henvender sig til slægtsforskere med interesse i danskere og til dels svenskere og indeholder nu oplysninger om mere end 1.5 mio. personer - og det er gratis at benytte GEDCOMP.

• GenCircles På engelsk. Man kan selv uploade en GEDCOM-fil til en GedComp-base, hvor den så vil blive tygget igennem med funktionen "SmartMatching", som sammenligner de afleverede personoplysninger med de 15.000.000, der allerede er i basen. Resultatet kan ses omgående. Ordningen er ganske gratis at benytte sig af, blot skal man lade sig registrere først.

• SLA Hjemmesiden fra Sammenslutningen af Lokalarkiver kan give et fint kik ind ad vinduerne til flere af lokalarkiverne i omegnen.

• Slægtslitteratur Liste over eksisterende bøger, artikler, referencer og anden information om hovedsagelig danske og norske slægter. Nu over 10.000 poster.

• Slægtsgårdsarkivet findes på Gl. Estrup (på Djursland) og her findes en meget stor samling gårdhistorier, personalia, fotos, slægtsgårdsundersøgelser og bøger, som enhver slægtsforsker med landbrugsfolk i slægten bør kende til. På startsiden findes foreningen omtalt og ved et enkelt klik på Dansk slægtsgårdsarkiv kan man kikke dem nøjere over skulderen før et egentligt besøg der.

• Statens Arkivers hjemmeside kan du se, hvilke muligheder der findes, når det drejer sig om den "store danske arkivverden". Du kan ikke på hjemmesiden komme ind i alle deres arkivalier, men du bl.a. se deres åbningstider, deres regler og deres personale samt læse "gode historier" fra gemmerne!

• Udvandrerarkivet  i Aalborg, blev oprettet i 1932 for at indsamle de historiske kilder om de danskere som udvandrede og for at pleje de kulturelle bånd blandt dem, som har deres rødder i Danmark. Arkivet har en stor samling af private breve, manuskipter, dagbøger, biografier, avisudklip, fotografier, portrætter m.m. og vi har adgang til udvandrerlisterne, som blev indsamlet af Københavns politi i perioden 1869 til 1940. Disse lister indeholder navn, sidste opholdssted, alder, udvandreråret og udvandrerens første destination. Udvandrerne er listet i kronologisk orden og årene fra 1869 til 1904 er tilgængelige og der arbejdes på at få årene op til 1940 med.